04. november 2019
Leren is emotie en interactie. Zonder sociale contacten en zonder emotie ben je niet in staat om te leren. Een kind op school heeft contact met de leerkrachten, medeleerlingen, ondersteunend personeel, ouders, stagebegeleiders en misschien wel therapeuten en psychologen. Leren is veranderen en om dat tot stand te kunnen brengen, heb je een zekere kwetsbaarheid nodig. -Ten eerste om al je zintuigen en je brein open te stellen voor iets nieuws. -Ten tweede om in connectie te komen met anderen....
06. oktober 2019
Een slaapkamer vol lege zakjes, afgekloven appels, smurrie in potjes, overal kleding. Kortom, een enorme chaos waar geen orde in te scheppen lijkt. Ook al ben je de rust zelve, in de slaapkamer van een kind met RAD raakt iedereen overprikkeld. Het kind is vaak zelf niet in staat om orde op zaken te stellen en om de slaapkamer netjes en opgeruimd te houden. Wanneer jij de slaapkamer opruimt, is het binnen een dag weer overhoop gehaald. Wat doe jij? Blijf je mopperen dat het opgeruimd moet...
17. augustus 2019
Na 6 weken vakantie is het zover. Een nieuw schooljaar, nieuwe kansen en nieuwe leerlingen, waaronder mijn kind met een hechtingsstoornis. Wat betekent dat? Mijn kind heeft een hechtingsstoornis, dat houdt in dat hij in zijn eerste levensjaren niet gekregen heeft waar hij behoefte aan had. Vooral de emotionele afwezigheid van een verzorgende volwassene heeft ervoor gezorgd dat hij de stoornis heeft gekregen. Hierdoor is het voor hem vrijwel onmogelijk om een volwassene te vertrouwen, ja, hij...
17. juli 2019
Een hechtingsstoornis kan ontstaan vanaf de zwangerschap tot aan het vijfde levensjaar. Wanneer een kind niet de kans heeft zich te binden aan een stabiele ouder, hij niet wordt gezien en wanneer de ouder niet voldoende emotioneel aanwezig is, loop het kind de kans om een hechtingsstoornis te ontwikkelen. De grote gemene deler is dat bij een hechtingsstoornis het kind zich niet, of minder goed zich kan hechten aan een ander. Andere veelvoorkomende symptomen zijn: agressie, anti-sociaal gedrag,...
10. juni 2019
Mijn kind rent, speelt, fietst, lacht, alles wat de meeste andere kinderen ook doen. En natuurlijk kan hij brutaal zijn, heeft hij last van pubergedrag, liegt hij en misschien heeft hij wel eens wat gestolen. Niks bijzonders toch, zal je zeggen? Maar het is wel anders. Ons kind heeft een hechtingsstoornis. Ons kind levert een dagelijkse strijd tegen overweldigende emoties en angsten en dat is doodvermoeiend, voor zowel hem als voor ons. Iedere dag naar school waar hij niet op wil vallen, ook al...
07. juni 2019
Nog een paar weken en dan hebben de eerste scholen zomervakantie. Minimaal 6 weken helemaal niks, maar voor veel ouders die zorg hebben voor een kind met hechtingsproblematiek kan het een pittige tijd zijn. De onzekerheid, het wegvallen van de schoolstructuur, misschien zelfs wel op vakantie gaan, dat zijn enorme triggers die het gedrag van het kind er niet gemakkelijker op maken. Hoe houd je het vol? 1. Maak een duidelijke planning. Voor de een betekent dat het per dag, per activiteit...
05. juni 2019
Gehecht zijn aan anderen houdt in dat je een affectieve band hebt met de mensen om je heen. Dit betekent dat je op een empathische manier toenadering tot anderen kan hebben, waarbij je je eigen emoties maar ook die van een ander erbij kan betrekken. Daarom is een affectieve nabijheid van de primaire verzorger belangrijker dan alleen de lichamelijke nabijheid. Wanneer een kind in de eerste vijf jaar deze affectieve nabijheid gemist heeft, kan er een hechtingsstoornis ontstaan. Wanneer een kind...
16. mei 2019
Welk beeld had jij van het gezin toen je kinderen kreeg? Wat verwachtte jij? Een knus nest zoals je dat in tijdschriften en reclames voorbij ziet komen? Leuke uitjes, gezellige verjaardagen en feestjes, wandelen in het bos. Wanneer je kind een hechtingsstoornis heeft, is de kans klein dat het daadwerkelijk op de manier gaat zoals je misschien ooit in je hoofd had. De trauma’s en schade raken niet alleen het kind, maar het hele gezin. Stress, angst, boosheid, agressie en pijn staan eerder...
06. mei 2019
Het blijkt dat kinderen die blootgesteld zijn aan vroegkinderlijk trauma minder goed in staat zijn om op latere leeftijd gevaren en risico’s in te schatten. Dit effect blijft zelfs tot in de volwassenheid. In onze maatschappij is het normaal om te straffen wanneer iemand zich niet aan de regels houdt. Een kind moet voor straf naar zijn kamer, een scholier moet voor straf nablijven, een puber moet voor zich voor straf melden bij bureau Halt, een volwassene krijgt voor straf een boete wanneer...
23. april 2019
Hoe je een kind moet opvoeden, dat leer je op geen enkele school. Verreweg de meeste ouders kijken naar wat voor hen goed voelt en daarbij nemen ze ook een stuk mee vanuit hun eigen opvoeding. Over het algemeen red je je daarmee best een heel eind. Behalve als je kind een hechtingsstoornis heeft. Pleeg- en adoptieouders krijgen een cursus en ze worden gekeurd om te kijken of het kind bij hen een goed thuis kan krijgen. Je leert over de driehoek: ouders, kind, en jij als ‘nieuwe’ ouder. Je...

Meer weergeven