Zomervakantietips

Zomervakantietips

Nog een paar weken en dan hebben de eerste scholen zomervakantie. Minimaal 6 weken helemaal niks, maar voor veel ouders die zorg hebben voor een kind met hechtingsproblematiek kan het een pittige tijd zijn.

 

De onzekerheid, het wegvallen van de schoolstructuur, misschien zelfs wel op vakantie gaan, dat zijn enorme triggers die het gedrag van het kind er niet gemakkelijker op maken. Hoe houd je het vol?

 

1.       Maak een duidelijke planning. Voor de een betekent dat het per dag, per activiteit zichtbaar gepland moet zijn. Voor de ander kan dit een globaal overzicht zijn van de ‘spannende’ activiteiten, of een aftelkalender wanneer we naar de camping gaan. Op sclera.be staan heel veel pictogrammen die gratis gedownload kunnen worden.

2.       Verwacht niet teveel, stel je doelen bij, leg de lat laag. Houd er rekening mee dat de ene dag soepel zal verlopen en dat de andere dagen loodzwaar kunnen zijn. Zeker wanneer er een uitstapje gepland staat, dit kan veel stress opleveren. Het kind weet niet goed wat er van hem verwacht wordt, hij kan het gevoel hebben de controle te verliezen, wat zich kan uiten in moeilijk gedrag.

3.       Bekijk wat er daadwerkelijk toe doet, maar onthoud daarbij wel dat één uitzondering vaak de regel wordt. Het is begrijpelijk dat de huisregels iets soepeler worden tijdens een lange zomervakantie. Iedereen heeft behoefte aan wat meer ruimte. Bedenk daarbij wel dat de zomervakantie eens stopt en dat de normale regels weer ingesteld moeten worden, zoals op tijd naar bed om uitgerust op school te komen. Kinderen met een hechtingsstoornis vinden regels vaak erg vervelend, omdat ze dat het gevoel van controleverlies geeft. Aan de andere kant biedt het duidelijkheid en zekerheid. Zoek een balans tussen die twee; choose your battles. Is het het waard om er een drama van te maken? Nee, ga de strijd dan ook niet aan. Maar blijf wel zoveel mogelijke consequent, omdat het terugdraaien van regels meestal meer strijd oplevert.

4.       Zorg ervoor dat er zo weinig mogelijk loze uren zijn. Dat wil niet zeggen dat je je kind 24/7 bezig moet houden, maar zorg er wel voor dat er iets ligt wat het kind gemakkelijk zelf kan doen. Sla wat knutselspullen in, boekjes, buitenspeelmateriaal, of iets waarvan je weet dat je kind het leuk vindt. Dit voorkomt dat ze de hele dag wegkruipen achter beeldschermen en mobieltjes. Let bij de aanschaf van dergelijk materiaal ook op de emotionele leeftijd. Zo kunnen ook oudere kinderen het ook nog leuk vinden om te kleien, of om koekjes te bakken. Met de handen bezig zijn, stimuleert de sensorische informatieverwerking en het brein kalmeert ervan.

5.       Maak een duidelijke planning, ook al is het alleen maar voor jezelf. Zo kom jij als ouder zeker over, ook op momenten dat het niet helemaal duidelijk is wat de volgende stappen zijn. Door zelf de regie in handen te houden, biedt je je kind ook zekerheid.

6.       Bekijk of er mogelijkheden zijn waar je kind overdag naar toe kan. In sommige gemeentes worden vakantiespeeldagen georganiseerd. Misschien kan je kind een paar dagen ergens logeren, of een paar uurtjes bij iemand spelen. Dit geeft jou de ruimte om even tijd voor jezelf in te bouwen, waardoor je de zorg daarna weer vol kunt houden. Vergeet daarbij niet tijd in te bouwen voor broertjes en zusjes.

7.       Leg de lat voor jezelf niet te hoog. Laat eens een maaltijd bezorgen, of schuif een pizza in de oven. Huur een schoonmaakster in die de boel voor je bijhoudt. De bedden hoeven niet dagelijks strak opgemaakt worden. Geef jezelf ook voldoende ruimte en rust.

 

Ieder gezin is anders, ieder kind is anders, iedere gezinsdynamiek is anders. Kijk wat werkt voor jou en je gezin en let daarbij niet op wat de ‘maatschappelijke’ norm is. Jouw gezin, jouw regels, jij kent je kind het beste. Maak er samen een gezellige en ontspannen zomer van! 

Reactie schrijven

Commentaren: 0